مطالعه تطبیقی حقوق معنوی زوجه در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان با فقه امامیه و حقوق ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات
- نویسنده زهرا اوسطی
- استاد راهنما سید ابوالقاسم نقیبی سید محمد صادق موسوی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
دین مبین اسلام با اشراف کامل بر تمام ابعاد انسان به تشریع احکام، حقوق و قواعدی در راه تعالی و کمال انسان پرداخته است. حقوق در اسلام برای تعیین محدوده هر فرد و ارتباط این محدوده با جامعه تعریف شده است. یکی از این حقوق تعریف شده، حق غیر مالی است که بر رفع نیازمندی های اخلاقی و عاطفی نظر دارد. از آنجا که زن هم به مثابه مرد و شاید بیشتر در تداوم زندگی و استحکام خانواده و اصلاح جامعه نقش دارد، حقوق غیر مالی او تبیین کننده محدوده اختیارات او و تکالیف سایرین در برابر او می باشد. از جمله حقوق غیر مالی می توان به حق رعایت شأن، حق تکریم و احترام، حق حسن معاشرت و نمونه های دیگر از این دست اشاره نمود. در این تحقیق، پس از بیان مبانی حقوق غیر مالی بر اساس فقه امامیه، حقوق ایران در این ارتباط مورد مداقه قرار گرفت و با کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان مقایسه گردید. اگر چه شاید برخی از این حقوق برای مردان هم تعریف شود لکن با توجه به اینکه رویکردهای اخیر بین المللی در قالب کنوانسیون و اعلامیه های مختلف بر تساوی حقوق زن و مرد و در نتیجه تبعات و پیامدهای اجتماعی و فردی حاصل شده از آن، سخن از مظلومیت زن و عدم وجود حقی برای او می زنند، آنچه در اولویت قرار دارد تطبیق این حقوق در دین اسلام با اسناد بین المللی خصوصا کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان می باشد تا بتوان اثبات نمود که دین اسلام در 14 قرن گذشته، به حقوق انسان چه زن و چه مرد توجه کامل نموده وآنچه باعث رشد واقعی و تعالی زن می گردد را تبیین نموده است. با عنایت به تفاوت در مبانی انسان شناختی و جایگاه برجسته احکام الهی در حقوق اسلامی به روشنی می توان به موارد تعارض برخی مواد کنوانسیون با آموزه های اسلامی اذعان نمود. فقها، حقوق دانان، فعالان مطالعات زنان، کارشناسان علوم اجتماعی و جامعه شناسان از نتایج این مطالعه می توانند بهره مند شوند. فعالان عرصه بین الملل در رویکرد به کنوانسیون بایستی در بیان نظرات جمهوری اسلامی و مذهب امامیه دقت بیشتری نمایند.
منابع مشابه
تحلیل تفاوتهای حقوق زنان در فقه امامیه و ماده 16 کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (با تمرکز بر حقوق یکسان زوجین در دوران ازدواج و هنگام انحلال آن)
عدالت یکی از مهمترین مبانی در آموزههای دینی است که وجود آرمانها و ارزشهای اخلاقی در آن موج میزند. اسلام بر ازدواج تأکید فراوان دارد. ازدواج حقوق و تکالیفی برای زوجین ایجاد مینماید، تحلیل تفاوتهای اینحقوق در فقه امامیه و ماده 16 کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان قابل ملاحظه و مداقه میباشد. کنوانسیون حقوقی برابر را برای زوجین در نظر گرفته است، یکی از موارد اختلافی ریاست مرد در خانواده ا...
متن کاملمقایسه ی تطبیقی حضانت درحقوق ایران فقه اسلامی و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان
حضانت نوعی ولایت و سلطنت برحفظ و نگهداری و تربیت کودک و مجنون است.زمانی که پدر و مادر کودک از هم جدا می شوند مساله حضانت و اولویت هر یک از آنها برای نگهداری و سرپرستی فرزند مطرح می شود.آرای فقها در مورد صلاحیت هر یک از پدر و مادر در سنین کودکی مختلف است، مشهور فقها بر آنند که مادر برای حضانت از فرزند تا دوسال و چنانچه دختر باشد تا هفت سال شایسته تر است. قانون مدنی هرچند در گذشته از نظر مشهور تب...
متن کاملمطالعه تطبیقی مواد سیاسی اجتماعی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان در فقه و حقوق موضوعه
دنیای کنونی عرصه چالش فرهنگ اصیل مبنی بر خاستگاههای اعتقادی و تجارب تاریخ گذشته با فرهنگ جدید ناشی از دگرگونی دانش و تجددگرایی است. امروزه «حقوق زن» از مهمترین بحثها در عرصه بینالملل است و پاسخ مجامع جهانی به آن، «کنوانسیون رفع تبعیض از زنان» بوده است. تعارضهای موجود در این کنوانسیون و پیآمدهای آسیبزای آن، نماد ناتوانی بشر در شناخت مقام زن و بیانگر ناکارآمدی جهان امروز در شناخت و عرضه ال...
مقایسه ی تطبیقی حضانت درحقوق ایران فقه اسلامی و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان
حضانت نوعی ولایت و سلطنت برحفظ و نگهداری و تربیت کودک و مجنون است.زمانی که پدر و مادر کودک از هم جدا می شوند مساله حضانت و اولویت هر یک از آنها برای نگهداری و سرپرستی فرزند مطرح می شود.آرای فقها در مورد صلاحیت هر یک از پدر و مادر در سنین کودکی مختلف است، مشهور فقها بر آنند که مادر برای حضانت از فرزند تا دوسال و چنانچه دختر باشد تا هفت سال شایسته تر است. قانون مدنی هرچند در گذشته از نظر مشهور تب...
متن کاملجایگاه کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان در حقوق اسلامی با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی(س)
کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، پس از ذکر مقدمه، در ده ماده تدوین شده است. بیشتر موارد مذکور در این کنوانسیون از نظر حقوق اسلامی پذیرفته شده است، و در راستای دیدگاههای فقهی امام خمینی است، و چنانکه ذکر خواهد شد، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به صراحت مورد تأکید قرار گرفته است، اما موضوع قابل بحث آن است که در موارد بسیار محدودی در زمینه احوال شخصی، نمیتوان به طور کلی، و با ن...
متن کاملحق جنسی در اسلام و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (با نگاهی نقادانه بر کنوانسیون)
درباره حق جنسی زن و مرد ـ به جز موارد اندکی که با مراجعه به کتب مفصّل فقهی و بعضاً اصولی، قابل استنتاج است ـ میان فقهای امامیه اختلافی وجود ندارد؛ بدینمعنا که زن، موظف است در هر زمان یا مکانی که شایسته این عمل باشد، درخواست مرد را در مقوله جنسی اجابت نماید؛ ولی زن به لحاظ قانونی نسبت به مرد، از چنین حقی برخوردار نیست و حق جنسی او به مواقعه در هر چهار ماه یکبار و مضاجعت در هر چهار شب یکبار خلاص...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023